Ordningsregler

Detta är ens kortare version av de ordningsregler som tidigare fanns länkade på hemsidan.

Skillnaden är att renodlad information, dvs ej regler, är borttagna från denna sida, och finns istället tillgänglig på dedikerade sidor på hemsidan. I övrigt bara uppdateringar till aktuella regler.

Ordningsregler för Brf Dykaren 12 
Inledningsvis ges lite allmän information om  bostadsrättsföreningar och deras syfte och funktion. Därefter följer specifik information om Dykaren 12 samt de principer och regler som är  viktiga att känna till. 

I alla portar på namntavlorna finns styrelsens sammansättning innevarade verksamhetsår och vem som  har ansvar för vilken fråga. Kontakta någon i styrelsen för ytterligare information. 


Varför finns Brf Dykaren 12?
Syftet med en bostadsrättsförening som Dykaren 12, är att genom samverkan skapa ett fördelaktigt boende, såväl ekonomiskt som praktiskt. 


Varför finns det ordningsregler? 
Bostadsrätten är en ganska komplicerad form av samägande med många intressen som ska tillgodoses.  Ibland får den enskilde medlemmens rätt stå tillbaka för föreningens intressen. För att uppnå ett fördelaktigt boende där alla förstår vad som förväntas av var och en, så behövs det skriftliga  ordningsregler som ett komplement till föreningens stadgar. 


Vad är en bostadsrätt? 
En bostadsrätt är en nyttjanderätt utan tidsbegränsning. Så länge man sköter sig och följer stadgarna och  ordningsreglerna så får man bo kvar i den lägenhet som man har nyttjanderätten till. 


Vad är det egentligen jag har köpt? 
Du har köpt nyttjanderätten till en viss lägenhet och en andel i föreningens tillgångar. Strikt sett så äger  man alltså INTE sin lägenhet, man har bara en nyttjanderätt till den. Det är föreningen som äger hela  fastigheten med dess lägenheter. 


Vem sköter om huset? 
Det gör vi medlemmar själva, med hjälp av olika entreprenörer. 


Varför ska man engagera sig i föreningen? 
En bostadsrättsförening bygger på tanken att alla ska dra sitt strå till stacken och att vi därigenom uppnår:

• en trevlig och välskött fastighet (leder till ett högre värde på din bostadsrätt)
• en låg boendekostnad (leder till ett högre värde på din bostadsrätt) 
• en bra grannsämja (leder till ett högre värde på din bostadsrätt), samt
• ett bra pris när man en gång säljer sin bostadsrätt. 


Vad händer om ingen engagerar sig i föreningen? 
Ju färre som engagerar sig, desto tyngre blir arbetsbelastningen för de som engagerar sig. Till sist orkar  eller vill ingen hjälpa till eller sitta i styrelsen. Om vi inte får ihop en styrelse, så tvångslikvideras  föreningen, det vill säga: 

• föreningen avvecklas 
• fastigheten säljs 
• varje medlem får ut sin andel av fastighetens försäljningspris (enligt andelstalet) efter avdrag för  föreningens skulder. Detta pris understiger dock marknadsvärdet för respektive lägenhet, vilket  innebär att medlemmarna kan förlora stora pengar. bostadsrätten försvinner och vi blir hyresgäster  hos den nye ägaren 


Varför ska just jag hjälpa till i föreningen? 
Det är lätt att hitta skäl till att man inte har tid att göra en insats för föreningen: 

• När man är ung och studerar: Jag har inte tid för studierna tar all min tid. 
• När man börjat jobba: Jag har inte tid för jobbet tar all min tid.
• När man fått barn: Jag har inte tid för barnen tar all min tid.
• När man blivit nybliven pensionär: Jag har inte tid, för nu ska jag göra allt som jag inte hann med  när jag jobbade (ta hand om barnbarnen, resa, sommarstugan …). 
• När man blivit ”gammal”: Jag orkar inte, för jag har blivit gammal. 


Ingen har tid men alla vill bo i en fungerande förening med låga avgifter. Hur göra?  
Om vi delar på för föreningen, eller så kan du hjälpa till med att skotta snö någon gång eller baka en kaka  till städdagen. Kontakta styrelsen och fråga vad just du kan hjälpa till med!

Ingen kan göra allt men alla  kan göra något! 


Hänsyn till grannar 
Störande ljud ska undvikas mellan 22:00 och 07:00 på vardagar och mellan 23:00 och 08:00 på helger.  Exempel på störande ljud är höga röster i bostadsrätten, hög volym från TV/musikanläggning mm.  


Balkonger
För att bevara vår vackra husfasad och göra det möjligt för så många som möjligt att kunna använda sina  balkonger föreslås att medlemmarna i föreningen följer gemensamma trivselregler som gäller för samtliga  balkonganvändare: 

  1. Armatur och elinstallationer. 
    Ingen armatur får sättas upp på fasaden. Endast stickkontakt får monteras på utsidan av behörig  elektriker. 
  2. Balkongskydd/vindskydd 
    Vi rekommenderar ett enfärgat tyg i en av markistygsfärgerna om en medlem önskar sätta upp  balkongskydd/vindskydd. Detta för att behålla ett enhetligt utseende för alla balkonger. 
  3. Balkongvård 
    Bidra till förebyggande åtgärder för att minska behov av yttre underhåll av balkonger och fasader.  Håll balkongen ”ren” från snö vintertid. Inget får lutas mot väggen vintertid p.g.a. risk för fastfrysning. Inget får fästas vid väggen förutom stickkontakt. 
  4. Blomkrukor/blomlådor 
    Balkonglådor får hängas på insidan av balkongräckena. Blomkrukor får placeras på golvet eller  hängas på insidan av balkongräcket. Hänsyn skall tagas till boende under, samt vistande på gården  vid vattning på balkongen. 
  5. Förvaring på balkonger
    För att bibehålla ett snyggt och enhetligt intryck så får balkongen inte användas som  förvaringsutrymme. 
  6. Grillning
    Stämman beslutade att vi följer rekommendationen från brandskyddsföreningen: ”Grillning i kolgrill  på balkong rekommenderas inte (elgrill är att föredra).” 
  7. Husfasad 
    Det är inte tillåtet att sätta upp blomkrukor, vädringshängare eller annat på husfasaden utan skriftligt  tillstånd av styrelsen. Ingen spik eller skruv får fästas i fasaden. 
  8. Markis 
    Endast tillåtet för balkonger på 4:e våningen (högst upp i respektive balkongrad) och på  vindsvåningarnas altaner. Tyget skall vara enfärgat med färgkoden NCS S4050-Y80R (Engelskt röd). Notera att det namnet kan ha olika färgkoder, maila styrelsen om du har hittat en färg du tycker överensstämmer med NCS S4050-Y8 men som ändå har en annan färgkod.
  9. Parabolantenner 
    Det är inte tillåtet att sätta upp antenner på husfasaden eller balkongen. 
  10. Rökning 
    Visa hänsyn till grannarna, speciellt allergikerna, så att alla som vill kan njuta av sin balkong, altan  eller sina öppna fönster. 
  11. Vädringshängare 
    Får monteras på fönsterfoder. 
  12. Övrigt 
    Matning av fåglar och andra djur är ej tillåten på balkongen. Tänk på ljudnivån vid användning av  balkongen. 
    Skaka inga mattor på balkongen.  
    Balkongen får ej glasas in. 

Försäkringar 
Alla medlemmar rekommenderas att teckna en hemförsäkring. Föreningen har tecknat en  fastighetsförsäkring med Trygg-Hansa (inklusive ADE-försäkring). I denna ingår ett bostadsrättstillägg  som har tecknats gemensamt för alla medlemmar. Detta innebär att man inte behöver ha det särskilda  bostadsrättstillägget på sin hemförsäkring. I fastighetsförsäkringen ingår även en skadedjursförsäkring. 


Garageplats 
Föreningen har 25 garageplatser för bilar och 5 garageplatser för MC. Följande principer gäller för  garagekön: 

Anmälan till garageplats görs skriftligen till styrelsen. Datum för anmälan avgör plats i kön och  när ledig plats uppstår erbjuds platsen till den som står först i kön. 

Samma köregler gäller för de som redan har en plats och som vill byta till annan plats som för de som inte  har plats. Endast en garageplats för bil samt en plats för MC tilldelas per hushåll. Om samtliga MC-platser  inte är uthyrda är det möjligt för en boende att hyra två tills den dagen andra boende efterfrågar plats.  

Andrahandsuthyrning: Ev. andrahandsuthyrning ska godkännas av styrelsen. Det är givetvis tillåtet att  låna ut sin plats om man t.ex. är bortrest, har semester eller är på landet. I de fall styrelsen godkänt  andrahandsuthyrning av en lägenhet är det även tillåtet att hyra ut garageplatsen till  andrahandshyresgästen. En andrahandshyresgäst får dock inte stå i garagekö. Medlem som inte tänker  utnyttja sin plats under en längre tid uppmanas att kontakta styrelsen för att få den uthyrd. 

Uppsägning av garageplats: Uppsägning av garageplats skall göras skriftligt senast en månad innan  platsen skall lämnas. Detta gäller även den som flyttar från fastigheten. 

Nyteckning, byte samt avslut av garageplats ska eftersträvas att göras i samband med månadsskifte för att  underlätta fakturering. 

Generella regler för garaget 
• Tvätt- resp. reparationsarbeten är ej tillåtna på garageplatsen. 

• Platsen skall hållas ren av den som hyr platsen och fordon som läcker olja eller drivmedel får ej  parkeras i garaget pga. ökad brandrisk. 

• Effektkrävande utrustning (exempelvis el-bilar resp. hybridbilar) får ej inkopplas utan godkännande  av styrelsen. Vid sådant ev. godkännande utgår extra debitering. 


Hobbyrum 
Ett hobbyrum finns i C-uppgången (inre gården). Nyckel finns att låna hos styrelsen. Hobbyrummet får  användas maximalt en vecka i taget. Inga verktyg får lånas från hobbyrummet. Inga egna saker får  förvaras i hobbyrummet förutom under den tid som hobbyrummet används. Glöm inte att städa innan  nyckeln lämnas tillbaka (ta bort byggdamm, dammsug och torka golvet).


Nycklar 
Samtliga hushåll har två så kallade kaba-nycklar vilka låser upp alla “inre” dörrar till tvättstuga, cykelrum  och barnvagnsrum. Kaba-nyckeln öppnar även bilgrinden, källardörren under gathuset samt de av husets portar som inte har hiss. Öppning av de yttre husportarna, gå-grinden in på gården samt garageporten  öppnas med hjälp av nyckelbrickor. Gäster kan ringa upp medlemmar via porttelefonen och som kan  öppnas genom fjärrstyrning via mobiltelefoner. Varje hushåll har utöver kabanycklarna rätt till 3 stycken  nyckelbrickor. En avgift på 200 kronor tas ut om man behöver en extra kabanyckel respektive 300 kr för  extra nyckelbricka. Detta gäller även om man tappat nyckeln/brickan. 

I de fall hantverkare anlitas av medlem, förväntas medlemmen förse denne med en för ändamålet (av  medlemmen) utlånad nyckelbricka.  

Man kan beställa en fjärrkontroll till garageporten mot en depositionsavgift på 500 kr • Nyckelbrickan öppnar portar genom att man håller den nära kodläsaren. 

• Om ni förlorar en nyckelbricka måste ni utan dröjsmål meddela detta till nyckelansvarig i styrelsen  så vi kan spärra den omgående. 

• Om ni säljer er bostad skall nyckelbrickorna återlämnas till nyckelansvarig. För extrabrickorna får ni  er deposition återbetalad. 

• Nya ägaren skall kontakta nyckelansvarig i styrelsen för att kvittera ut nyckelbricka/nyckelbrickor  samt för att få sitt namn konfigurerat att synas i porttelefonerna. Man har rätt att beställa en eller  flera extrabrickor mot depositionsavgift på 300 kr/extrabricka. 

• Utkvittering av extrabricka sker enbart mot uppvisande av kvitto på erlagd deposition på 300  kr/extrabricka. 

• Betalningsbeviset (Kvittot) kan vara i form av en utskrift av överföringen eller ett fotografi med  mobilen eller annat sätt. 

Hur betalar ni extra nyckelbricka? 
• Kostnad: 300 kr/500 kr extra bricka/fjärrkontroll
• Bank: Handelsbanken
• Clearingnr: 6129 Kontonr: 419686371
• På betalningens meddelanderuta anger ni antal extrabrickor samt lgh-nummer. (Exempel: 1 bricka B21)
• Kontanthantering är ej möjlig.


Parkering på gården 
Det är endast tillåtet att parkera på gården för att lasta i och ur bilen. Hantverkare som har anlitats av  medlem har tidigare fått parkera på gården vid ansökan om tillstånd, men detta ändrades under hösten  2020 av följande anledningar: (1) vid brand måste brandbilar ha möjlighet att ta sig in på gården, (2)  inflytt av nya förskolan innebär att barn ofta rör sig på gården. 


Påminnelseavgift (månadsavgift)
En påminnelseavgift uttas med 60 kr vid sen betalning av avgiften. 


Sopor 
Följande gäller för sophantering i föreningen: 

• Inga sopor får ställas utanför soprummet!
• Hushållssopor, tidningar, plastförpackningar, glas, metall, pappersförpackningar och  matåtervinning (i brun påse): Slängas i respektive sopkärl i soprummet. Bruna påsar för  matåtervinning finns att hämta i soprummet.
• Batterier och mindre elavfall: Lämnas i elavfallslådan i soprummet. Större elavfall lämnas på  återvinningscentral (se nedan).
• Grovsopor: Lämnas ej i soprummet. I samband med städdagar på våren och hösten brukar en  container beställas där medlemmar kan lämna grovsopor. Övrig tid lämnas grovsopor på  återvinningscentral (se nedan).
• Miljöfarliga sopor (exempelvis kemikalier, hushållsmaskiner, lysrör): Måste alltid forslas bort av  medlemmarna.

Återvinningscentraler (ÅVC) finns på följande platser i Stockholm: 

– ÅVC Vanadisberget, Cedersdalsgatan 7, Norrmalm, Stockholm 
– ÅVC Östberga Bussens Väg 2, Enskede, Huddingevägen/Sockenvägen vid Årstafältet.
– ÅVC Lövsta, Lövstavägen 501, Hässelby 
– ÅVC Vantör, Kvicksundsvägen 16, Bandhagen, Högdalens industriområde
– ÅVC Bromma, Linta Gårdsväg 16, Bromma 


Städdagar (gemensamma) 
Föreningen har två gemensamma städdagar per år (vanligen i april och i oktober). Städningen äger rum på  söndagar kl. 10.00. Den som inte kan vara med kan istället utföra en städuppgift någon annan dag. En container för grovsopor finns på gården i samband med städdagarna. Korvgrillning och fika ordnas på  städdagarna. 


Tvättstuga 
Tvättstugan finns i B-huset på bottenplanet. Tid kan bokas tre timmar i taget och görs i tvättstugan. Ej använd bokad tid får övertas av annan medlem en halvtimme efter bokningstidens början. Det är tillåtet  att tvätta mellan 07.00–22.00. Var vänlig respektera detta. I tvättstugan finns det två större maskiner och  en mindre. Den mindre maskinen är en sk “drop in” maskin. Den går ej att boka som de andra maskinerna  utan är den ledig så är det fritt fram att använda den, även om någon annan har bokat tvätttid. Tänk dock  på att du inte kan använda torkskåp och torktumlare efteråt om tvättstugan är bokad av någon annan. 

Glöm inte att städa tvättstugan efter användning. Lämna luckor öppna (för tvättmedlet) för att  förhindra att det blir mögel. 


Underhåll och skötsel  (se vidare föreningens stadgar och renoveringsregler
Bostadsrättsinnehavaren ska på egen bekostnad till det inre hålla lägenheten och tillhörande utrymmen i  gott skick samt omgående anmäla fel och brister avseende sådant underhåll som föreningen svarar för. 

Notera att om lägenheten är utrustad med vattenburen golvvärme och/eller en vattenburen handdukstork  får man ej stänga av den pga att det kan störa cirkulationen i hela värmesystemet. Stryper man flödet ökar  risken för att delar av systemet ej får tillräckligt hög temperatur så att skadliga bakterier kan utvecklas och  spridas via varmvattnet. 

Bostadsrättsinnehavaren svarar bl.a. för underhåll och skötsel av: 

• Lägenhetens väggar, golv och tak samt underliggande fuktisolerande skikt 

• Inredning och utrustning i kök, badrum och övriga utrymmen i lägenheten såsom ledningar och  övriga installationer för vatten, avlopp, värme, gas, ventilation och el (inkl. proppskåp) till de delar  dessa befinner sig inne i lägenheten och inte är en ledning som tjänar fler än en lägenhet ▪ Glas  och bågar i lägenhetens ytterfönster, innanfönster. 

• Lägenhetens ytter- och innerdörrar 

• Svagströmsanläggningar 

• Målning av vattenradiatorer, kall- och varmvattenledningar 

Bostadsrättsföreningen svarar bl.a. för underhåll och skötsel av: 

• Ventilationsdon 

• Vattenradiatorer med ventiler och termostat dock ej målning 

• Målning av yttersidor av ytterfönster och ytterdörrar 

• Springventiler 

• Ledningar som tjänar fler än en lägenhet och inte befinner sig inne i lägenhet 


Upprustning, renovering och ombyggnation 

(se vidare föreningens stadgar och renoveringsregler) 

Se följande sidor:

Regler vid ombyggnad och renovering

Stadgar

Brandskyddsregler

Bostadsrättsinnehavaren får inte utan styrelsens skriftliga tillstånd utföra åtgärder i lägenheten som  innefattar 

• ingrepp i bärande konstruktion 

• ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas, vatten, ventilation 

• annan väsentlig förändring av lägenheten eller 

• ombyggnad som kräver bygglov 

Om du är osäker på vad som gäller vid din renovering, kontakta styrelsen innan du börjar.

Ombyggnad som kräver bygglov 

Bostadsrättsinnehavaren ansvarar själv för att söka bygglov. Styrelsen skall godkänna bygglov och denna  prövning görs senast i samband med att bygganmälan har upprättats. 

Att tänka på innan tillståndspliktig renovering/ombyggnad börjar  

En tidplan över arbetet som anger när de olika arbetsmomenten ska göras ska upprättas och delges  styrelsen. Styrelsen skall kunna ta del av samtliga ritningar och övriga handlingar som skall ligga till  grund för aktuellt projekt. 

Byggnads- och VVS-arbeten får endast utföras av firmor godkända av styrelsen före byggstart. 

I projekt där bygganmälan krävs skall styrelsen godkänna av bostadsrättshavaren föreslagen certifierad  kvalitetskontrollansvarig med riksbehörighet. Bostadsrättshavaren svarar för samtliga kostnader. 

Styrelsen skall ha rätt att utse en egen Bygg/VVS-kontrollant som skall kontrollera genomförandet av  arbeten, som i väsentlig grad, kan påverka fastigheten. 

En entreprenör skall ge minst två års garanti på utfört arbete. För tätskikt i våtutrymmen får endast  auktoriserad entreprenör anlitas och garantitiden skall vara fem år. Garanti- och felansvar skall även  omfatta följdskador. Garantiansvaret skall ställas gentemot föreningen. Kopia av garantibevis ska lämnas  till styrelsen. Alla installerade produkter och system skall ha godkänd CE-märkning. 

Bostadsrättshavaren eller dennes entreprenör skall under byggtiden ha tecknat erforderliga försäkringar.  Detta gäller även i ABT 06 angiven allriskförsäkring för skador på entreprenaden. Allriskförsäkringen skall vara utformad enligt gängse svenska försäkringsvillkor. Härutöver gäller som särskilt villkor att  Föreningen skall vara medförsäkrad. Försäkringsbeloppet skall minst motsvara det belopp vartill  byggkostnaden beräknas uppgå. Självrisken skall uppgå till högst ett prisbasbelopp enligt lagen  (1962:381) om allmän försäkring. 

Bostadsrättshavaren eller dennes entreprenör skall ha allmän ansvarsförsäkring med följande  kompletteringar: 

• skydd för entreprenörer, så att bland annat entreprenörens ansvar enligt ABT 06 täcks, 

• försäkringsskydd för sak- person- och förmögenhetsskada till följd av miljöskada enligt  miljöbalken, 

• försäkringsskydd enligt arbetsmiljölagen 3 kap 7 §, 

• försäkringsbeloppet för ansvarsförsäkringen skall för egendomsskada var minst tio (10) miljoner  kr. 

Bostadsrättshavaren eller av Bostadsrättshavaren anlitad entreprenör ska teckna 10-årig byggfels försäkring enligt lagen om byggfelsförsäkring. 

Försäkringarna skall gälla under hela byggtiden och under garantitiden. Bostadsrättshavaren skall svara  för självrisken. Bostadsrättshavaren skall förete handling som utvisar försäkringar enligt ovan och att  premien är betald. Nytt försäkringsbevis skall företes varje år. Försäkringsbevis skall lämnas till styrelsen  innan arbetena påbörjas. 

Att tänka på under pågående renovering/ombyggnad 

Lämna erforderlig information till boende och övriga hyresgäster i föreningens hus. 

Avstängning av värme, vatten och elektricitet får inte vara längre än två timmar per dag under dagtid kl.  09.00–16.00 måndag till fredag, om det inte hör samman med arbeten av jourkaraktär. Föreningens  medlemmar och hyresgäster skall meddelas minst en dag i förväg. 

Störande arbeten får inte ske på lördagar eller söndagar samt vardagar mellan kl. 18.00–08.00.  Undantaget är begränsade arbetsinsatser av jourkaraktär. 

Trapphus och hiss får inte skadas vid materialtransporter. Om hissen används skall denna skyddstäckas. 

Tänk även på att inte överlasta hissarna då dessa då går sönder. 

Transport av byggmaterial får ske in på gården, dock enbart för av- och pålastning och ej parkering.  Byggmaterial får inte utan styrelsens medgivande läggas upp i entré, gård, trapphus och källare. 

Byggmaterial skall förvaras på, av styrelsen, anvisad plats. 

Byggsopor skall förvaras på av styrelsen, anvisad plats under förutsättning att dessa förpackas/läggs i typ  ”Big bag”. 

Grovstädning ska ske efter dagens slut och finstädning en gång/vecka i gemensamma utrymmen om  nödvändigt. 

Att tänka på efter avslutad renoveringen/ombyggnad  

Då ombyggnadsarbetet är avslutat skall föreningen meddelas. 

Lägenhetsinnehavaren skall slutligen markera utförda väsentliga förändringar på en ritningskopia av  lägenheten. Underlag tillhandahålls av styrelsen. Det är av största vikt att föreningen får vetskap om nya rördragningar, eventuellt tillkommande väggbitar etc. I en del fall skall ritningar också skickas till berörd  kommunal myndighet. 

Vid större och mer omfattande ändringar skall opartisk besiktningsman anlitas. Dennes arvode bekostas  av medlemmen. Vid mindre arbeten gör Föreningen själv en kostnadsfri besiktning/syn. 

Äganderätten till alla nya installationer, som kan anses som fastighetstillbehör, tillfaller Föreningen. Brf  Dykaren 12 

Ursprungsdokumentet är skapat november 2011 och därefter uppdaterat sept 2016, maj 2018, nov 2020,  dec 2021) 

Styrelsen


Sidan uppdaterad: